Content är inte king

”Content is king” är en idag väl använd klyscha när det kommer till sökmotoroptimering (SEO). Men varför är det en klyscha? Låt mig förklara varför content är död. Eller i alla fall innebörden.

Vad är content?

All information som återfinns på din hemsida är sökbar information i Google, förutsatt att du har gjort hemläxan rätt för sökmotoroptimering. Detta innehåll, främst det kontextuella, är vad som kallas content.

Exempel, om du säljer gröna damcyklar vill du att din hemsida ska finnas tillgänglig när presumtiva kunder söker efter gröna damcyklar på Google. Du uppmanas av en byrå som sålt in SEO till dig att berika din sida med mycket innehåll eftersom ”content is king”. Du investerar både tid och pengar i att skapa all text som har med gröna cyklar att göra. Så, nu borde alltså allt vara klart och alla nya kunder flockas vid din dörr för att ta del av dina erbjudanden.

Content är död

Tyvärr fungerar inte detta lika effektivt längre. Varför?

Google är ett hav fyllt med information och alla uppmanas att skriva så mycket text som möjligt för att just ”content is king”. Havet blir en oändlighet med miljontals sidor om gröna damcyklar. Och du blir nu endast en av dessa. Om alla gör samma, vem blir då unik och sticker ut och syns? Ingen.

Bygg nätverk

Content är egentligen i sig inte död. Den är fortfarande viktig och relevant. Utan content finns ingen information att söka på. Däremot är inte content kungen, anden i flaskan, lösningen på alla dina problem. Det finns inte längre enkla lösningar där man skriver en bra text och sedan kan luta sig tillbaka och håva in kund efter kund.

Det viktigaste är att distribuera informationen i rätta kanaler, bygga nätverk. Interagera med personer som har intresse av gröna damcyklar. Vara delaktig i forum och diskussioner. Be vänner, kunder, bekanta, kollegor, anställda att dela vidare informationen. Sprid ryktet om en fantastisk sida som har relevant och bra information om just gröna damcyklar. Interagera med personer som använder och tillverkar gröna damcyklar.

Hårt arbete föder framgång

Med andra ord, se inte content som lösningen på problemen. En publicerad sida är bara början. Fortsättningen ligger i dina egna händer vad du gör med den informationen.