Mät hur effektiva dina kampanjer är med Google Analytics

Om du kör kampanjer såväl online som offline kan det vara bra att mäta hur effektiva de är. Oftast har man en målsättning med kampanjen, exempelvis öka försäljningen på en produkt, öka antalet prenumeranter för nyhetsbrev. Men hur vet du att du faktiskt når dina mål? Är resultatet högre än kostnaden?

Här följer lite tips kring hur du kan använda Google Analytics till att mäta dina kampanjer mer på djupet.

Mät dina kampanjer

För att i senare skede kunna analysera måste man börja mäta. Genom att lägga till ett antal parametrar i adressen till din hemsida kan du mäta exakt varifrån trafiken kommer och framför allt exakt vilken kampanj det rör sig om. Och det är hur enkelt som helst.
Grundläggande är det 3 olika parametrar du behöver tagga:

  • utm_source
  • utm_medium
  • utm_campaign

utm_source mäter var trafiken kommer ifrån. Det kan exempelvis vara en tävling du kör på Facebook, en annons i Google eller en banner på en extern hemsida.

utm_medium anger vad för typ av kampanj det är, exempelvis banner, e-post, Google Adword.

utm_campaign definierar exakt vilken kampanj du kör. Genom att ange unika definitioner för varje form av kampanj kan du enkelt analysera och jämför olika kampanjer mot varandra. Exempelvis annonserar du både på Facebook samt i Google. Genom att skapa unika definitioner för varje men ändå med samma kampanjnamn (exempelvis sommarrea2015_facebook samt sommarrea2015_google) kan du ställa dessa mot varandra.

Tillsammans bildar dessa en kodsträng som du lägger till i adressen till din hemsida som användarna klickar på. Exempelvis kör vi här en kampanj på Facebook:

http://www.domännamn.se/sommarrea2015.html?utm_source=Facebook&utm_medium=annons&utm_campaign=sommarrea2015_facebook

Samma kampanj i Google ser ut enligt följande:

http://www.domännamn.se/sommarrea2015.html?utm_source=Google&utm_medium=annons&utm_campaign=sommarrea2015_google

Detta är med andra ord länkarnas struktur som du ska använda i dina kampanjer.

Analysera trafiken

Det är enkelt att följa och se hur samtliga kampanjer går och du ser allting i realtid.
Logga in på Google Analytics-kontot som är kopplat till den hemsidan och klicka på länken ”Rapporter” högst upp i horisontella menyn.
Välj sedan Förvärv, Kampanjer, Alla kampanjer

analytics_taggning_1

För vald tidsperiod kommer du nu se namnet på kampanjerna som är aktiva under vald period. Om inget klick har lett in på en aktiv kampanj visas heller inte kampanjnamnet här.

analytics_taggning_2

Genom att växla mellan Kampanj (förvald), Källa samt Medium kan du filtrera resultaten utifrån de parametrar du angett i den kompletta länken.

Nu kan du enkelt fortsätta och följa mer i detalj vad dina kampanjer levererar i första steg. I nästa blogg kommer vi gå igenom mer exakt kring användarbeteende kopplat till varje kampanj och titta närmare på hur användaren beter sig på din landningssida. Vill du inte vänta utan vill ha mer insikt redan idag, tveka inte att kontakta mig.