Vad handlar SEO om?

SEO, sökmotoroptimering. Ett begrepp majoriteten känner till. Alla vet vikten av att synas men någonstans på vägen, i strävan att lägga allt sitt krut på att slå konkurrenterna på fingrarna för att ta åt sig äran av att befinna sig högst på listan i Google, glömmer man bort vad SEO egentligen handlar om.

Det handlar inte om att placera sig högst, det handlar om att driva värdefull trafik till din hemsida.

Det kostar att ligga på topp

Long tail effect

Etta är kostsamt till lite värde

Se till hela trafiken

Google RankBrain

Den övergripande algoritmen som Google använder för att ge din hemsida det värde som avgör placeringen i Google kallas PageRank. Denna algoritm har funnit länge på marknaden idag. Det senaste inom värderingen av din hemsida ligger idag i RankBrain. Det kan likställas lite med artificiell intelligens, AI. Även om fulländad AI idag bara finns i science fiction har Google med RankBrain lyckats skapa en intelligens som är av högsta relevans för en bra SEO-placering.

Tills nu har man varit fullt fokuserad på att jobba med sökord och sökbegrepp. Ju högre densitet och återkommande frekvens av ett ord desto mer signalerar man till Google att just det ordet har ett starkt värde och därmed vill man placera sig högt i Google när en användare söker på just det ordet.

RankBrain utgår inte från ett specifikt ord utan utgår från ditt totala innehåll på sidan. Med över 200 övergripande algoritmer tolkar Google RankBrain vad du vill säga med ditt innehåll på sidan. Med andra ord agerar denna algoritm som hjärnan bakom vilket värde din sida får baserat på hur bra du är på att kommunicera med din målgrupp via hemsidan.

Skapa värde för din målgrupp

Med ovan nämnt kan vi konstatera att åter är innehållet på din hemsida av stor vikt. Bra och rikligt med kontextuellt innehåll hjälper Google att avgöra vilken målgrupp du vill nå med din hemsida, hur den förhåller sig till konkurrerande hemsidor och framför allt hur en användare skulle uppskatta sidan.