Våga ställa krav

Ponera att du driver en finare lounge på en gata omgiven av nattklubbar och barer. Din affärsidé är att nå ut till ett kundsegment av blandad kön mellan ålder 30 och 55 år som är beredda att betala lite extra för en bra service. Du har investerat mycket i din verksamhet och märker att det är svårt att få kunder att besöka din lounge.

Med anledning av detta anlitar du en inkastare som ska locka in kunder från gatan till att komma in. Det är ytterligare en investering du är beredd att göra för att få fler kunder.

Redan första kvällen ökar antalet besökare till din lounge markant. Däremot får du in:

  • ålderspensionärer som trodde de kunde finna en teaterföreställning
  • ungdomar strax över 18 år som trodde de skulle förskansa sig en rejäl fylla till minimal kostnad
  • personer som trodde det var rockkonsert där inne
  • gäster som förväntade sig en restaurang med exotisk kulinarisk upplevelse
  • omyndiga personer som snarare borde vara hemma än i din lokal

Av samtliga personer, som inkastaren alltså ansett vara potentiella kunder, var bara en handfull faktiska kunder och den investering du gjorde i att anlita en inkastare har således kostat dig mer än det smakat. Skulle du acceptera detta?

Detta må kännas komplett vansinnigt. Samtidigt är förfarandet inte allt för ovanlig inom just digital marknadsföring.

Slagorden är SEO och SEM. Syns du inte i Google finns du inte. Företag lovar att leverera ett minst antal leads till din hemsida men kan du avgöra vilka affärer detta resulterade i? Köp Google Adwords är uppmaningen. ”Vi garanterar att du bara betalar för de klick som leder in till din sida.” Det är förvisso sant men likt inkastaren ovan kastas individer in. Leverantörernas ansvar slutar vid inkastningen. De har levererat det de lovat. Resten är alltså upp till dig att konvertera dessa individer till kunder.

Våga ställ krav på leverantörer. Varje investerad krona ska ge minst det dubbla tillbaka. Annars kan man föga kalla det för investering utan snarare förlustaffär.

Kom ihåg att din verksamhet, din hemsida, din affärsstrategi, ditt marknadskoncept är unikt för dig. En färdigpaketerad lösning är inte alltid en lösning som passar dig. För att veta, ställ krav innan du köper digitalt annonseringsutrymme. Är lösningen något som är anpassat till din hemsida? Hur agerar kunderna när de kommer till dig?

Ett starkt tips: analys, analys, justering, analys, ytterligare justering och mer analys är det som krävs för att konvertera så många som möjligt till att bli kunder.

Börja med att analysera vad du vill kommunicera ut på marknaden.

  • Av de som kommer in, analysera i tidigt stadie hur dessa leads agerar på din hemsida.
  • Varför klickar användaren tillbaka till Google utan att gå vidare på din hemsida?
  • Saknas den information på sidan som lockar användaren till ett köp?
  • Vad förväntar sig användaren att få för information utifrån annonsen utformning och text?

Ställ krav på att de kontinuerligt ska följa upp på din sida och förändra annonsen eller innehållet och strukturen på din sida så att maximalt antal leads faktiskt genererar avslut och affärer. Kan leverantören inte tillhandahålla detta bör du vända dig till någon annan.